En spelmotor är en mjukvara som spelutvecklare använder för att bygga spel. Med en spelmotor kan du bland annat rendera 2D- och 3D-grafik, lägga till ljus, ljud, animationer och specialeffekter. Du kan importera material från till exempel animeringsprogrammet Maya, bildbehandlingsprogrammet Photoshop, samt modelleringsprogrammet 3ds Max. Samma spelmotor kan anpassas eller återanvändas till att skapa nya spel, vilket gör att spelutvecklarna slipper programmera ett spel från grunden. I spelmotorerna finns stöd för att anpassa spelen till olika plattformar, så som mobiltelefoner, datorer och spelkonsoler. Det gör det möjligt för spelutvecklarna att nå så många kunder som möjligt.

  • Skapa egna spel med en spelmotor
  • Unity och Unreal Engine är två av de största spelmotorerna

Spelmotorernas utveckling

Idén om spelmotorer föddes på 1990-talet. Innan dess var koderna till datorspelen skrivna för att användas endast en gång. Detta förändrades när spelmotorerna kom in eftersom de då kunde återanvändas. Till succéspelet Doom som kom ut 1993, hade den egna spelmotorn Doom Engine använts. Resultatet imponerade på andra spelutvecklare som tillslut fick licens att använda Doom Engine för att skapa sina egna spel. I slutet av 90-talet designades spel med tanken att de skulle kunna modifieras i framtiden. Att det till exempel skulle kunna gå att ändra spelets grafiska utseende och regler.

Under 2000-talet blev det allt vanligare med spelmotorer. Men dessa har endast varit tillgängliga för professionella spelutvecklare. I och med utvecklingen av internet och användandet av smartphones, har önskan att skapa sina egna spel blivit starkare. Unity, som släpptes 2005, är en av de största och populäraste spelmotorerna för amatörer och mindre spelutvecklare. Med Unity kan du bland annat skapa 3D- och 2D-spel till datorer, mobiltelefoner och konsoler. Programvaran laddas ner till datorn och fungerar både i Windows och Mac OS. För att kunna använda Unity krävs ingen kunskap i programmering.

Dagens spelmotorer för webbläsaren

En annan stor spelmotor är Unreal Engine som kan laddas ner gratis och där alla funktioner som finns ingår i paketet. För att kunna använda Unreal Engine måste du till viss del kunna programmera, men det finns funktioner i själva skapandet där kodning inte krävs. Överhuvudtaget är Unreal Engine mer komplext än Unity. Spelmotorn stödjer både Windows och Mac OS. Det finns förstås fler liknande spelmotorer, så som Construct 2 och GameMaker. Men dessa spelmotorer kräver som sagt nedladdning, men det finns motorer där du skapa spel i din egen webbläsare.

Gamefroot är ett sådant exempel. Allt fungerar enkelt. På deras hemsida klickar du på ”Start making” och i webbläsaren kan du börja skapa ditt plattformsspel. Allt börjar med att du får upp en simpelt designad värld, där du kan placera ut olika spelobjekt. Exempelvis extra liv, nycklar, pengar och till och med skjutvapen. Bakgrunden går att ändra, du kan välja karaktär och självklart skapa olika hinder. Det går bland annat att göra ”Game Over”- och ”Play”-menyer. När du är klar med skapandet, kan du förhandsgranska spelet innan du gör en officiell lansering.

Att använda dagens nya spelmotorer

Spelmotorerna som används direkt i webbläsaren är främst riktat till barn och nybörjare, vilket är ett roligt och kreativt sätt att lära sig programmering. Men vill du skapa avancerade spel så är det förstås Unity, Unreal Engine, GameMaker eller liknande som du bör använda. Tittar du lite närmre på utbildning så erbjuds studenter och lärare ibland både fria licenser och tillgång till själva spelmotorerna utan någon som helst kostnad. Unity erbjuder dessutom personliga workshops, både individuellt och i grupp, där deltagarna har möjlighet att kommunicera med läraren i realtid.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *