En spelmotor, eller en så kallad game engine, är en komponent till den mjukvara som hanterar en speciell typ av mekanik i ett datorspel. För att utveckla ett nytt spel kan tillverkarna använda sig av en redan befintlig spelmotor och anpassa eller återanvända denna. En spelmotor som anpassas ger också en möjlighet att flytta ett spel till andra plattformar. Ett exempel är Unreal Engine som är utvecklad av Epic Games. Spelarna kräver allt mer av ett onlinespel och därför behöver motorn i framtiden innehålla allt fler funktioner, som exempelvis att kunna registrera spelarens rörelsemönster och interagera med omvärlden.

  • Spelmotorer hanterar mekaniken i ett datorspel
  • I framtiden behöver motorerna utvecklas ännu mer för att nå upp till spelarnas krav
  • Samma spelmotor kan användas för att exempelvis ett spel ska kunna spelas på en annan plattform

En motor som går att modifiera

Det verkar som att spelmotorer som går att modifiera och som kan användas till olika typer av plattformar och spel har den ljusaste framtiden. Unreal Engine utvecklades av Epic Games och tack vare att den går att modifiera och anpassa såpass mycket har den framgångsrikt använts av flera speltillverkare, trots att den skapades för FPS-spel. Motorn har använts som bas i flera spel som Unreal Tournament och Tom Clancy’s Rainbow Six 3: Raven Shield. Dess grund används även i de välkända onlinespelen PlayerUknown’s Battlegrounds och Fortnite. Den är också användbar i genren tredjepersonskjutare.

Styrkan är bland annat att Unreals kärna stödjer flera plattformar, så som PC, Apple, iOS samt ett flertal konsoler som Wii, Dreamcast, Playstation 2 och 3 samt Xbox. Själva kärnan är skriven i C++ medan en större del av koden är skapad i företagets patentskyddade skript UnrealScript, vilket gör det möjligt att ändra spel utan att behöva gå in och modifiera spelmotorkoden. Unreal-motorn tillhandahåller dessutom hjälpmedel till designers och grafiker för att enklare kunna skapa nytt spelinnehåll. En annan motor som använder sig av C++ är Source som skapades år 2004 av Valve Corporation.

Banbrytande i sitt slag

Nyheten om spelmotorn Source slog ned som en bomb i början av 2000-talet. Den bröt flera barriärer tack vare dess fysikmotor som möjliggjorde att spelen innehöll pusselmoment. Dessa hade även verklighetstrogna inslag som utgick från spelarens miljö och innehöll naturlagar som gravitation, friktion och ytspänning. Sources fysiskmotor bygger på Havoks fysikmotor Havok Physics, men är mycket förändrad. Sources spelmotor går alltså att att anpassa och modifiera samtidigt som spelarna kan se sin egna verklighet i spelen och bli engagerade i underhållningen. Dessa krav hänger samman med framtiden för VR och dataspel i stort där publiken önskar mer engagemang.

Den svenska spelmotorn Frostbite är utvecklad av företaget DICE. Från början var tanken att använda motorn till Battlefield: Bad Company, ett spel som släpptes i juni år 2008. Därefter har produkten använts i ett flertal andra spel som Medal of Honor och Need for speed: The run. Motorns utvecklingsmiljö kallas för FrostED och är baserad på C#. En del av styrkan i motorn är att den använder HDR Audio, vilket gör att ljudet blir mycket bättre än om andra spelmotorer används. Dessutom kan spelarna förstora vissa objekt inuti spelet med hjälp av Destruction 1.0.

Framtiden kräver mer av allt

Att sia om framtiden brukar vara svårt, men det går genom att bland annat titta på spelarnas önskemål. Om framtidens spelmotorer kan förstora enstaka objekt, har ett bra ljud och går att modifiera mycket (och därmed kunna användas som bas både i andra spel, i andra plattformar samt tillsammans med spel i VR-liknande miljöer) är det mycket möjligt att utvecklaren får till en fullträff. Den pusselbit som saknas i dagsläget är en spelmotor som innehåller allt ovanstående plus en snygg grafik som håller hög kvalitet. Kanske är det bara är en tidsfråga innan motorn som har allt presenterats.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *