Buildbox är en programvara där användaren kan skapa sina egna spel utan att ha några kunskaper om programmering, skriptspråk eller kodning. Programvaran skapades av Trey Smith i augusti 2014 och för att kunna använda spelmotorn måste du betala en årsavgift. Från början kunde du endast skapa 2D-spel, men numera finns möjligheten att skapa snygga 3D-spel. En stor fördel med Buildbox är att den fungerar både för Windows och Mac OS. Ett färdigt spel kan exporteras till bland annat iOS, Android, Steam, Mac och PC. Buildbox används framförallt av spelintresserade, designers och entreprenörer.

  • Buildbox kräver inga förkunskaper för att skapa spel
  • Buildbox fungerar både på Windows och Mac OS
  • Många framgångsrika spel har skapats med denna spelmotor

Historia

Allt började 2011 när Buildboxs skapare Trey Smith, letade efter en spelutvecklare för att göra ett eget spel. Han hittade en rysk programmerare vid namn Nik Rudenko. De skapade tillsammans en mängd framgångsrika titlar, bland annat Monster Magical och Jump Pack. Trey bloggade om sitt spelutvecklande på Trey Smith Blog och när han publicerade ett inlägg med titeln ”The Fall of Angry Birds” förändrades allt. I inlägget menade han att slutet var nära för betalspelen. Artikeln blev viral och förutom att den dök upp på mängder av webbsidor, publicerades den också i den välrenommerade tidningen New York Times.

Trey tyckte det tog för lång tid att skapa spel och funderade på hur processen kunde göras snabbare. Han tog kontakt med Nik och tillsammans skapade de programvaran Project Zero, som blev en stor succé. De gav bort programvaran gratis om någon köpte en av deras onlinekurser. Project Zero var väldigt simpelt från början, men uppföljaren Project Zero 2, kom med en mängd nya funktioner. Teamet fortsatte utveckla idén och skapade slutligen Buildbox. Programmet där användaren på ett enkelt sätt kunde göra många olika sorters spel utan någon kunskap om programmering. I augusti, 2014 lanserades Buildbox.

Hur Buildbox fungerar

Som användare måste du betala en årsavgift för att kunna använda Buildbox. Det finns tre olika paket: Plus, som kostar runt 600 kronor, Indie som ligger på cirka 1 800 kronor och Pro, som landar på ungefär 2 700 kronor. De stora skillnaderna mellan paketen är hur många världar och scener du kan skapa. I Pro-paketet kan du skapa hur många världar du vill jämfört med Plus och Indie, där du bara har en respektive tre tre världar. I Plus och Indie har du 15 scener respektive 45 scener medan Pro förstås har obegränsat.

Det finns tre olika huvudkategorier i Buildbox; 3D- och 2D-spel, samt UI design (User Interface Design). Vi ska titta närmre på dessa. För att skapa en värld i 3D, finns det ett bibliotek av färdiga objekt så som bilar, hus och butiker. Här används drag and drop-metoden: du väljer ett objekt och placerar sedan ut det i din värld. Samtidigt som du designar kan du också förhandsgranska spelet. I 2D, kan du skapa klassiska plattformsspel, men även använda bakgrunder och objekt i 3D. Till sist har vi UI design, där du kan skapa interaktiva menyer till spelen.

Framgångsrika spel

Buildbox är en stor succé. Totalt har 152 spel antingen tagit sig in på topp 100 på App Store, eller plockats upp av ett stort datorspelsföretag. Några av de mest framgångsrika spelen som skapats med Buildbox är Color Switch, The Line Zen, Slip Away, Blue Edge och Ball Jump. Color Switch och The Line Zen skapades på en enda vecka och har tillsammans laddats ner flera miljoner gånger. Framgången beror mycket på att Buildbox är den enda programvaran som inte kräver kodning, vilket gör att användaren kan fokusera helt och hållet på sin kreativitet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *